Det verkar inte bättre än att det troligen är karpaltunnelsyndrom jag har i mina handleder och händer. Jag antecknar för tillfället hur ofta jag har ont samt i vilken grad och hur smärtan utvecklar sig.

Ända sedan jag började med det (iförrgår) så har jag haft besvär 3 dagar i rad utav 3 dagar som jag antecknat. Troligen så har jag redan innan det haft varje dag, men smärtan är en vardag för mig så jag 'glömmer' bort den hur konstigt det än kan låta.

Ett ökat tryck mot nerven ger en domnings- och stickkänsla ut i tumme och fingrar utom i lillfingret. Smärtan kan även stråla upp mot axeln.

Besvären är vanligast på nätterna. Känseln i de fingrar som är drabbade kan i ett senare skede försämras, liksom känseln i vissa muskler på tumsidan av handen.


Denna ev. diagnos fastställer endast ledvärken och bortdomningarna i händerna i så fall och inte ledvärken jag annars även har i benen och anklarna, men jag är nöjd om jag får någon hjälp med någon utav besvären och det som besvärar mig kraftigt är framförallt när det sätter sig i handlederna och händerna för jag tappar förmågan att kunna bära, greppa etc. Styrkan försvinner helt. Det sitter inte heller i bara ena handleden och handen utan i båda. Handledsskydd hjälper ytterst lite. Jag har känslan att det är en operation för mig som är det bästa, för det är vid lindrigaste fall som man använder sig utav handledsskydd och då räcker det. Kirurgen gör ett längsgående snitt i handleden och skär igenom bandet som täcker karpaltunneln. Detta minskar trycket på nerven. När bandet läker ihop blir det något längre än det var från början och nerven under får större utrymme. Jag som avskyr operationer och aldrig varit med om en och detta krävs i så fall 2 st, men jag får se det så här; Det kommer att underlätta min vardag och jag kommer slippa ha ont. Vilken dröm det skulle vara!

...men då hänger det på att det är denna diagnos som fastställs också.

1 kommentarer:

Martina sa...

Usch det är så jobbigt när man har ont i händerna/handlederna..

Själv har jag en tumme som spökar. Den gör mest ont när jag lyfter sonen under armarna... Så jag antar att det inte kommmer gå över förrän jag slutar lyfta så...

Hoppas att du iaf får en diagnos och att de sedan gör något åt det hela.