I lördags ringde jag Sjukvårdsupplysningen för barn då jag var väldigt orolig för Saga då hon hostade kraftigt, rosslade, var febrig och kräktes vitt segt genomskillnigt slem. Sjuksköterskan jag fick prata med tyckte jag skulle åka till Nynäshamns Närakut direkt då hon såg allvarligt på detta samt se till att ta ett test för RS, så vi for dit.

Där i kassan får man först höra att pga att Saga inte är listad på Legevisiten så är det egentligen Handens Närsjukhus vi ska fara till då det är dom har köpt den tjänsten utav Nynäs Akuten som vi är listad hos, men att dom kunde titta på henne. Jag berättade vad sjuksköterskan på Sjukvårdsupplysningen för barn hade sagt att ett test för RS borde göras och bemötandet därefter fick mig att bli väldigt frustrerad. Så pass frustrerad att Victor fick lugna ner mig.

Pga att Saga är listad på Nynäs Akuten och inte på Legevisiten så tar dom inte RS prov på olistade patienter för det kostar pengar och om dom tar ett RS prov för Nynäs Akutens räkning så ger Legevisiten pengar till Nynäs Akuten som får det för att det provet tas. Med andra ord så nekade dom att göra ett RS prov på Saga. Är inte vården lika för alla? Det är i alla fall vad jag lärde mig under min undersköterskeutbildning. Vad är det då som har förändrats så att det får gå till så här? Är det pga privatiseringarna eller är det politikerna i kommunen som anser att alla inte har rätt till samma vård?

Får det verkligen fungera så här och är det verkligen så här det fungerar? Jag och Victor valde att Saga åtminstone fick undersökas på Nynäshamns Närakut efter att fått konstaterat att hon blir inhalerad om det skulle behövas. Undersköterskan säger 4-5 ggr under tiden vi väntar att hon är övertygad om att det är RS utan bara en helt vanlig virusinfektion, vilket nu i efterhand gör mig väldigt förbannad. Läkaren ansåg direkt att vi skulle fara vidare till Sachsska Barnsjukhus så hon remitterade oss dit. Trots det säger undersköterskan återigen att vi kan ta det lugnt och tom äta lunch i lugn och ro innan vi far in och att det återigen inte är RS. Hur kan hon säga så? Hon är endast en undersköterska och hon får inte självdiagnotisera. Det finns alldeles för många som inte förstår en undersköterskas befogenheterna och kan tom väga hennes ord som en lag då all vårdpersonal kan uppfattas som läkare etc för dom som inte har en inblick i vården. Tänk om det nu hade varit så att Victor hade fart in själv med Saga och lyssnade på denna undersköterskas ord?

Vi for in till Sachsska Akutmottagning och där konstaterades det att det var RS viruset och hon fick inhalera adrenalin vilket hon svarade bra på så vi fick fara hem med aiolos för att inhalera henne med natriumklorid var tredje timme, dock hjälpte det inte utan vi var tvungna att återigen fara in akut med henne då hon var väldigt med tagen. Adrenalin gavs direkt samt alvedon och kåvepenin då det även visade sig vara en dubbelsidig öroninflammation hon bar på. Vi fick komma till avdelning 74 där vi fick stanna två nätter och hon kontrollerades regelbundet med temp, sat etc och inhalerades regelbundet med bla adrenalin och framförallt natriumklorid samt gjorde andningsgymnastik. Hon åt mycket mindre och det kunde gå upp till 6 timmar mellan målen och det är väldigt länge då hon endast ammas, men hon kvicknade till sen och bodde mer eller mindre vid brösten. Hon gick ner en del under tiden, men inte alltför märkbart då hon har en hel del att ta av. Trots att hon föddes i v. 37+1 så ligger hon över medelkurvan och jag får nog tacka mina feta mjölk för det.

Nu har vi varit hemma i snart 1 dygn och det har gått bra och hon har visat mer och mer av sitt rätta jag, dock är hon väldigt rosslig och i mitt stilla sinne undrar jag smått varför dom inte sände med oss åtminstone flytande ventoline som är luftrörsvidgande?

Nästa vecka har vi 6 månaders kontroll inbokat på BVC. Om vi inte behöver söka vård igen innan dess så har jag en del frågor till honom.

2 kommentarer:

Martina sa...

Det är helt sjukt att det ska till tjat och gnat och att man ska behöva fara hit och dit för att få de undersökningar och den vård man har rätt till både för vuxna och för barn...
Det går aldrig att lita på första utsagan utan man måste nästan ställa diagnos själv innan man söker vård alternativt ha en egen läkare med sig (som jag med min man) för att de verkligen ska lyssna! Sjukt!

Sandy sa...

Martina: Exakt! Nu är jag tacksam att jag lyssnade på min magkänsla samt fick stöd av bla min kusin som är en kunnig sjuksköterska och dessutom med erfarenheter utav RS viruset. Själv är jag endast en simpel undersköterska, men funderar snart på att utbilda mig själv till läkare för att slippa all den okunniga vårdpersonal man många gånger träffar på inom vården.