Vad är det med de stora pojkarnas skola? Är det endast inkompetent personal i förskoleklassen? Antes förra lärare som han hade i ettan, som förövrigt endast är utbildad förskolelärare, bedrev en sådan hetsjakt förra året och detta år mot mig samt även mot pojkarnas pappa. Två möten utan våran vetskap hölls om honom samt dom tog extrem viktig information via telefonen att vi krävde möte i skolan. Tyvärr blandade vi inte in rektorn vilket vi borde ha gjort, men i dagsläget är hon inte lärare till varken Ante eller Mathis och vi har bestämt oss för att sätta hårt mot hårt om det visar sig att hon tänker fortsätta med denna hetsjakt mot oss.

I och med hennes hetsjakt så har jag varit orolig att liknande ska bli gällande Mathis när han började skolan nu till hösten då det visade sig att hon skulle ha hand om förskoleklassen tillsammans med en annan lärare. Jag kunde dock pusta ut då det visade sig vara en annan som blev hans ansvarsfröken, men denna lärare har jag blivit varnad för tidigare och nu verkar det inte bättre än att hon är av samma skrot och korn som den andra.

Imorse när jag lämnade Mathis på skolan så fanns ingen från fritids som vanligtvis kan ta honom vid lämningen så jag vände mig till hans ansvarsfröken, men Mathis ville verkligen inte till henne även fast jag försökte få honom att se framemot allt roligt på skolan. Hans fröken kan jag inte direkt påstå hjälpte till heller utan verkade väldigt frånvarande och självklart kände Mathis utav det vilket medförde att han kände sig ännu mer otrygg och ville följa med mig därifrån.

Hans fröken ifrågasätter då varför det alltid är problem med lämningen med honom varpå jag svarar att det är det inte alls. Under sin vecka hos mig har det varit 2 ggr och 1 gång under veckan hos sin pappa. Jag påpekade också att det gör honom väldigt otrygg med situationen på skolgården med alla barn, föräldrar och lärare och att det går lättare att lämna han till fritidspersonalen. Det hon säger och gör får det att framstå att det är mitt fel att han är ett 'problem' vid lämningen för att det inte går lätt till.

Alla barn är inte lika och jag har sett flertalet barn varav en fritidsledares barn ha problem vid lämningen. Mathis behöver den tryggheten att bli lämnad till en vuxen på morgonen då han ännu inte känner sig säker i den nya miljön. Han har ju inte ens gått i skolan i en månad och under en av dessa veckor var det endast inskolning med fritidspersonalen. Han känner sig inte trygg med sina nya fröknar som inte bemöter honom glatt och trevligt som fritidspersonalen gör eller som förskolefröknarna gjorde. Är det så konstigt att förstå? Helt plötsligt så ska han vara extremt självständig jämfört med hur det var i förskolan vilket är ett stort steg för honom.

Det känns som att Mathis ansvarsfröken tänker fortsätta i samma fotspår som Antes förra fröken gjorde och gör hon det kommer jag koppla in rektorn i detta för jag är trött på denna hetsjakt!

2 kommentarer:

Bloggande 4barnsmamma sa...

Jag förstår precis!
Samma problem på mina barns dagis.
Folkvett kallas det att man hälsar och tar emot i dörren, inte alla förstår detta!
Tröttsamt!
En del människor har inte valt rätt yrke helt enkelt!

Hoppas det ordnar sig!
Stå på er!

Sandy sa...

Sandra: Det är tragiskt att förskolelärarna i den absolut viktigaste klassen är oproffesionella när det gäller barn. Det här är ändå den klassen som är början till alla dessa år i skolan och det bör skötas korrekt.

Jag tror båda dessa lärare har arbetat alldeles för länge med detta att dom glömt den glädje som dom ska känna och framförallt spegla tillbaka mot barnen, dom viktigaste individerna.