Äntligen så har jag tagit i tag i min ledvärk och gått till botten med det! Jag har i alla år, i stort sett sedan jag föddes, gått runt med daglig värk, vissa dagar bättre än andra. De senaste läkarna har kunnat konstatera att det inte är varken reumatiskt eller fibromyalgi, men istället för att gå till botten med det så har dom gett mig smärtstillande med en ordination på 3 ggr/ dag vilket inte är ett alternativ på lång sikt och i och med alla mina graviditeter så har det inte varit möjligt.

Härom veckan valde jag att åter kontakta sjukvården för att gå till botten med detta och jag fick en tid i måndags. Läkaren var verkligen förstående och lyssnade noga på vad jag hade att säga, gick igenom min journal - det lilla som hon kunde se samt klämde och kände på mig. Hon, tredje läkaren konstaterade att jag återigen inte har fibromyalgi. Karpaltunnelsyndrom är det inte heller. Hon trodde heller inte att jag hade reumatiskt, men ansåg att det var viktigt att jag lämnade blodprover samt röntga handlederna för att se om det förekommer några förändringar. Allting sågs till att göras i måndags och idag ringde hon mig ang provsvaren och röntgensvaren och berättade att det inte är reumatiskt vilket kändes väldigt skönt att höra utan att det är att jag har överrörliga leder, dvs hypermobilitetssyndrom. Det konstaterade hon även redan på själva undersökningen i måndags, men ville ändå utesluta alla andra tänkbara senarium.

Det jag ska göra är att kontakta en arbetsterapeut samt använda mig utav mina handledsskydd. Det är väldigt skönt att äntligen slippa ha diagnos okänd och äntligen kunna göra någonting åt denna ledvärk.

0 kommentarer: