Det största diskussionsämnet för tillfället är valet som slutade med att Alliansen styr Sverige ytterliggare 4 år och att SD nu har kommit in i riksdagen med 20 mandat. Vad tycker jag om det?

Det är med blandade känslor som jag känner för valresultatet. Jag är tacksam att det är Alliansen som fortsätter styra Sverige, men tycker det är skrämmande att SD kom in i riksdagen. Efter att jag läst om hur det var i Sverige då tvångssteriliseringar var tillåtna och diskriminering av psykiskt och fysiskt funktionshindrade och instutitioner som ligger bak i Sveriges historia och dessutom inte alltför långt tillbaka så känner jag det skrämmande att SD sitter där dom sitter.

Jag kan erkänna att jag en gång i tiden inte ansåg att SD var ett främlingsfientligt parti, men med tiden har jag blivit visare. Efter att bla sett hur dom hade hade sin valvaka där partiledaren inte ens fick hålla sitt tal ordentligt av sina anhängare utan skulle bli avbruten som att det var fotbollshuliganer visar brist på respekt, sin reklam som är extremt debatterad i media och hört dom prata i media så har jag insett att det är precis vad dom är. Pga hur dom själva fått sig att framstå så har jag ingen aningen om hur deras övriga politik ser.

Oavsett vad så kommer det nog vara svårt för både Rödgröna och Alliansen som säger att dom inte vill samarbeta med dom, då dom troligen i övriga frågor än invandrarpolitiken kommer till och från ha samma åsikter. Dessutom så tror jag att nu de andra partierna inser vad en del utav den stora frågan svenska medborgare har i dagsläget och det kanske får alla dom att inse att invandrarpolitiken trots allt är viktig och att det inte är något dom kan fortsätta blunda för även om det inte kanske är något radikalt dom behöver göra utan först till att börja med att se över rutinerna. Jag anser att det dom behöver göra är att se till hur nysvenskarna integreras i samhället på bästa sätt än att gruppera dom, men det är samtidigt en väldigt svårt fråga hur det ska gå till speciellt då man som nytillkommen till ett annat land helst vill bo där likheten av sitt etniska ursprung är så likt som möjligt.

Personligen röstade jag på ett utav de mindre partierna nämligen Centerpartiet. Det här valet var fruktansvärt svårt, men jag ansåg att dom var dom jag sympatiserade mest med. Jag har nu lovat mig själv att de kommande 4 åren bli mer insatt inom politiken och de frågor som tas upp så valet nästa gång inte blir lika svårt.

1 kommentarer:

Alexandra sa...

Hej, härligt att läsa detta inlägg! Vi är dock inte riktigt lika på det politiska planet, jag är mer vänster jag men det spelar ju inte så stor roll, huvudsaken är att man vet man vad man röstar på och varför och du har verkligen funderat en hel del märker jag! Kram på dig