Jonis har varit på treårskontroll. Det var en helt ny bm och han kändes sig inte bekväm med att göra allt hon sa, men så var det första hon ville var att han skulle klä av sig naken. Såklart man sätter sig emot. Enligt mig borde hon istället valt att låta han få rita, sparka boll, hoppa jämfota etc. Han ville heller inte prata med henne, så jag fick intyga det mesta, dock släppte det en del mot slutet av besöket. Han visade sig vara 103.2 cm lång och vägde 16 kg. Jag fick se hans kurva och nu siktar han in sig på nästa kurva, dvs andra från genomsnittet. Undra om han kommer bli runt 2 meter som vuxen?

Vi kom in på allergier etc. Hon undrade hur hans pollenallergi är i dagsläget, förkyldningsastman och laktosintoleransen. Därefter började hon ifrågasätta hur länge jag ammade honom och om jag rökte under tiden etc. Jag slutade röka 25 mars 2006. Han är född 25 mars 2007. Jag ammade honom till han var 16-17 månader och jag började röka igen 25 september 2008. Trots att jag berättade det så frågade hon om jag rökte när han var 4 månader, 6 månader, 8 månader etc. Hon var starkt emot att han i stort sett endast ammades till han var 8-9 månader, fast den dåvarande bm inte hade emot det då hon såg hur han följde sin kurva bra. Den nuvarande menade på att näringen försvann helt vid 6 månader och att jag redan vid 4 månader ska börja ge smakportioner.

Jag misstänker starkt att hon och jag inte kommer att komma överens speciellt mycket när bebisen är född för jag kommer att amma så länge både jag och hen vill och några smakportioner tänker jag inte börja med vid 4 månader.

Hon var även påväg att yttra sig ang laktosintoleransen, men när hon hörde att även storebror och deras pappa har det så sa hon bara att det är ovanligt att svenska barn får det, men finns det så nära som i detta fall så är det förstårligt.

3 kommentarer:

Linda w L2K sa...

Hehe!! Ja du säger jag bara...

Vad gäller smakportioner från 4 månader ska det vara nåt nytt och ha med allergier att göra... Minns inte exakt vad dom skrev... läste i nån av föräldrartidningarna nyligen...

Däremot resten är ju sanslöst... Ska bli kul att se vad min bm säger om amning i kväll på föräldrarutbildningen! Jag lovar att föra det vidare till dig. ;o)

Malin Levay sa...

Jag skulle nog bytt bm om jag var du :-P

Jenny sa...

Bara av nyfikenhet, varför vill du inte börja med smakisar vid 4 månader?
Jag tyckte det var skitkul=)