I väntan på läkarens dom...
Ante var väl förberedd på återbesöket på Sachsska Barnmottagning ang hans IgA-nefrit. När vi kom dit fick vi träffa en barnsköterska som undrade om vi hade med oss morgonurin, men tyvärr hade vi inte det för han hade redan hunnit kissa på morgonen så han fick lämna urinprov där och han var mäkta imponeradd över att få stoppa in muggen med urin i en lucka i väggen. han fick även se när testet utfördes. Han har ju sagt att han vill bli professor bla.
Urinprovet visade inget utslag på äggvita, vilket kändes skönt! Han vägdes och mättes också och vägde 28.7kg och var 132.1cm lång. Stora killen vill jag lova!
Därefter var det bara att invänta läkarens dom. Väl därinne så konstaterades det igen att han inte visade några utslag med dom ville göra ett kapillär prov. Jag såg även en del av Antes journal bla ang hjärtat och där stod det inget om blåsljud som skolläkaren i måndags hittade, så jag frågade henne ang det medan hon gjorde rutinundersökningen. Hon lyssnade noga och väl och sa till sist att i så fall måste blåsljudet vara väldigt lite. Hon tyckte dock det var bra att jag hade bokat tid hos Nynäs Akuten för att dubbelkolla det.
Kapillär provet ville såklart inte Ante lämna och det tog lång tid, men till sist fick vi det gjort och efteråt var det en annan barnsköterska som stannade och pratade med honom och mig lite om varför han är livrädd för det etc. Därefter fick han välja något ur skattkistan och det blev ett paket med hockeybilder.
Nästa återbesök sker om ett år och nu slipper han äntligen äta Enalapril. Sjukdomen kommer i skov och bara för att det inte visade några utslag nu så betyder det inte att han är friskförklarad. Vid tex förkyldningar eller när han blir äldre kan det komma perioder då han läcker det igen och jag ska vara uppmärksam om han blir onormalt trött framöver.
När det var klart där gick vi ner till Ringen och var in på bla Bolagret, Designtorget och BR och fann lite smått och gott, dock shoppade jag nog på tok för mycket, men samtidigt var det lika bra att passa på när man ändå var där. Därefter blev det McDonalds till Antes förtjusning och påväg till pendeln fann vi sedan en lekpark där han kunde leka av sig och jag vila mina fogar...

Pigg och glad! Leker vid en lekpark på Söder.


2 kommentarer:

Therese sa...

Har Anton ätit Enalapril? Varför?

Sandy sa...

@Therese: Pga sin IgA-nefrit och sitt höga blodtryck. Enalapril minskar bla äggvitan i urinen som njurarna läcker samt sänker hans blodtryck.