Maskrosor. Du vet den där gula blomman som de flesta anser är totalt onödig och som de flesta bara vill bli av med. Maskrosor är i grunden en väldigt fin och uppiggande blomma och nu har jag insett att det finns en del man kan använda den till tex till att göra maskrossirap vilket jag tog tillfället i akt och gjorde idag. Fler gånger lär det bli!

För att göra maskrossirap så behöver man några handfull maskrosor. Endast själva blomman. Jag använde mig av en bunke. När man har plockat tillräckligt så lägger man allt på en utvikt tidning i skuggan så alla kryp kan ta sig därifrån och sedan rensar man bort allt det gröna och lägger det gula och vita i en kastrull. Därefter fyller man kastrullen med vatten så att maskrosorna är alldeles precis under det för att sedan koka allt i 10 min. Därefter silar man och mäter upp avkoket och blandar i lika mycket socker som det väger för att sedan snabbt koka upp det för att sedan det låta sjuda tills det tjocknat till sig.

Maskrossirap kan användas till plättar, pannkakor, te och glass.

1 kommentarer:

Martina sa...

Maskrosvin har jag hört talas om men inte sirap! Smart att ta till vara dem som finns i sådana mängder :-)

sv. inga bilder att använda från dagens äventyr tyvärr.... Benji gillade inte alls att vara hos modellerna...