Igår kväll var det föräldragruppens andra träff, men min och Victors första då vi tyvärr inte kunde närvara på första träffen som var förra veckan. Elin och Simon passade barnen och vad jag förstod så hade det gått bra, men jag kan tänka mig att både Elin och Simon sov djupt inatt efter att bla ha sprungit runt på flera olika lekparker i VH.

Elin frågade mig flera gånger vad det var för något jag och Victor skulle gå på, om det var profylaxkurs eller liknande, men jag svarade varje gång att det bara var en förberedelseträff där vi skulle sitta och prata. Visst fikade vi och pratade, men ack så fel jag hade...

Vi var fyra par där och det kändes som alla reda kände varandra, men dom var trevliga allihop även om jag var rätt avvaktande och blyg utav mig. Vi fick göra en snabb presentation och sen besöka ett rum på Södra BB där vi bla fick göra olika andningsövningar. Elin hade rätt! Det var riktigt pinsamt och helt ärligt så kunde jag inte simulera ett värkarbete för att få in andningen korrekt. Jag får in det automatiskt när det är dags. Det är inget jag kan träna på... Det kändes lite bättre när det var fler än jag som inte kunde få in den rätta tekniken.

Vi fick även lära oss olika ställningar som man kan föda på samt hur mannen kan vara delaktiga och följa sin kvinna likt en danspartner i värkarbetet. Alltihopa känns väldigt skrämmande och främmande. Det mest skrämmande är nog att vi inte hinner in i tid utan föder på väg 73. Det som känns främmande är att jag i de tidigare förlossningarna har varit i min egna bubbla, men nu har vi fått lära oss olika knep att få mannen delaktig i den också.

Jag har sen evigheter tillbaka problem med foglossning vilket barnmorskan uppfattade och när träffen var slut tog hon mig åt sidan och frågade ang akupunktur och om jag är intresserad så visar hon min barnmorska hur nålarna ska sättas så hon kan göra det på mig. Så nästa gång det är MVC tänkte jag ta upp det. Det kanske även är värt att prova som smärtlindring, dock tror jag inte att det hinns med då det 29 minuter för Jonis att födas när jag kom in och då var jag endast 30 minuter bort från sjukhuset och dom ville att jag skulle vänta ytterliggare en timme för att trean är tydligen en lurifax; man tror bara att det är på gång, men det kan ta timmar.

Nästa föräldragruppsträff är nästa vecka.

0 kommentarer: