I fredags var jag hos MVC läkaren ang min foglossning och sjukskrivning. Redan vid första klivet in på hennes rum såkände jag att kemin inte stämde. Speciellt inte då hennes första kommentar var Vad vill du? Du ser inte ens gravid ut. Sen påpekade hon att jag verkar ung (vad har det med saken att göra?). Jag sa att det må jag vara men jag väntar ändå mitt fjärde barn. Sen säger hon att någon sjukskrivning inte är aktuell(?), men sen ändrar hon och säger 50% procent, men efter att äntligen(!) börjat läsa min journal samt lyssnat på mina besvär så sjukskrev hon mig ytterliggare på heltid. När hon hämtade papprena så lämnade hon dörren ut mot väntrummet öppet och stängde den inte när hon kom tillbaka och fortsätter prata om privata saker med mig så alla i väntrummet hörde. Jag var flera gånger på gång att resa mig upp för att gå och stänga, men pga foglossningen så kunde jag inte och jag var så ställd att jag inte sa något...

Jag frågade även läkaren om det kan ha inverkan med mina tre arbeten samt att det trots allt är min fjärde graviditet med tanke på att foglossningen är förjävlig denna gång, men hon svarade inte alls utan nonchalerade mig. Förra läkaren som jag träffade var helt klart bättre. Hon sa att det hade stor inverkan samt så förklarade hon hur och varför jag har den smärtan som jag har.

Ang några starkare värktabletter som jag kan ta i nödfall fick jag inte heller. Enligt henne så existerar inte det (det vet jag dock att det gör). Det är bara att bita ihop och hålla tyst... Jag går redan på maxdos av alvedon och försöker lindra smärtan med akupunktur och bälte. Vad mer kan jag göra? Vissa dagar är allt annat än 'bra'.

Efter detta läkarbesök bröt jag bara ihop. Vettigare läkare har man träffat. Victor hade frågat innan om han skulle följa med, men jag sa att det inte behövdes. Nu vet vi båda att vid kommande läkarbesök så ska han följa med så jag inte blir överkörd på liknande sätt igen.

1 kommentarer:

Alexandra sa...

Men fy, så kan man ju bara inte bära sig åt!!! Tror alla sånna där mvc/förlossningläkare fått gå nån kurs i hur man på otrevligast sätt pratar med en gravid! Har aldrig hört talas om en trevlig sådan läkare.