Idag var jag hem till en vän i byn och kikade på en barnvagn som hon och hennes man har sagt att jag kunde få till bebisen. En svart Emmaljunga Duo Combi -01. Den var riktigt fräsch i färg och allt med tanke på sin ålder förutom sufletten som tyvärr var solblekt och hade lite svartmögel prickar i innertyget.

Jag ringde Babyland för att höra hur mycket en ny suflett kunde tänkas kosta och det blev en chock. Över 2000:-(!!!). Med andra ord nej tack, då kan man lika gärna köpa en ny. Så lätt ger jag mig inte, för inne på SjalBarn så trillade jag på en tråd om just solblekt suflett på.

Det ska nämligen gå att använda textilfärg från Panduro för att få bort det solblekta och bästa av allt det tål vatten. Ang svartmögel prickarna ska dom gå att få bort med filmjölk om de är färska. I annat fall ska galltvål och klorin fungera. Det är det sistnämnda jag kommer prova.

Hur jag går tillväga när det är dags kommer jag självklart att dokumentera med bilder och text pysseltoka som jag är.

5 kommentarer:

therese sa...

du! jag har ju för tusan en vagn i förrådet, en typ teutonia (liknande) med mjuklift som ni kan få köpa för en billig penning..?? vi hade den till novis innan vi köpte Uj'n... :)

therese sa...

Jaha nu läste jag lite noggrannare och såg att ni redan fått en vagn.. Det är lätt att vara för snabb ibland! ;)

Alexandra sa...

Hua för barnvagns djungeln......Å grattis föresten!

Carro sa...

Hej!

Googlade och kom in här. Vi har oxå en solblekt sufflett som jag funderar på att färga med panduros färg... Men det står på den att man ska stryka den för att få den härdad så den tål vatten...

Hur gjorde du? Blev det att du använde färgen någon gång, eller lät du det bara vara?

Sandy sa...

Carro: Hej! Vad kul att du hitta hit. :-)
Jag använde en tvättsvamp för att färga sufletten och sen lät jag det torka. Jag strykte inte utan lät det vara och det har fungerat bra. Den ser ut som ny.
Lycka till med din! :-)